Tuesday 19 April 2011

MENDOKONG ULAMA' AHLI SUNNAH YANG SEBENAR-BENARNYA

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

'BERTAQWALAH KEPADA ALLAH DENGAN SEBENAR-BENAR TAQWA, DENGAN MELAKSANAKAN SEGALA SURUHANNYA DAN MENINGGALKAN SEGALA LARANGANNYA, MOGA TERGOLONG DALAM KALANGAN ORANG YANG BERUNTUNG'

Salam ilmu, salam mujahadah buat seluruh pendamba ilmu sekalian,
.
Alhamdulillah, penulis panjatkan kepada Allah yang masih memberikan peluang kepada penulis dengan memberikan nikmat kehidupan dalam keadaan menuntut ilmu-Nya yang Maha Luas di bumi Mesir ini. Sungguh dikhuatirkan, andai semangat menuntut ilmu dengan para masyaikh di sini, luntur disebabkan kelalaian diri, dosa sesama manusia, dosa terhadap makhluk-makhluk Allah yang lain. Moga Allah melindungi kita semua daripada terjebak ke lembah kelalaian yang sepertimana penulis sebut di atas.

Sepertimana yang penulis titipkan kepada sidang pembaca sekalian dalam entri yang lalu, berkaitan isu video zikir tersebut, penulis sekadar menyatakan pandangan dan cara yang terbaik untuk sama-sama kita saling menghormati antara satu sama lain. Siapalah penulis dengan bekas guru sendiri, ibarat sejirim debu di bawah tapak kaki kuda berbanding beliau. Namun, itu bukanlah bermakna ianya menutup jalan-jalan untuk kita mengeluarkan pandangan selagi mana ianya tidak melampaui batas syariat dan menjaga adab-adab perbincangan. Seandainya sidang pembaca merasakan penulis agak melampau dalam berbincang, penulis menerima komentar kalian semua dengan hati yang terbuka.

Untuk maklumat sidang pembaca sekalian, dalam entri kali ini, suka penulis menyeru dan mengajak sidang pembaca sekalian agar kita sama-sama BERTOLERANSI dan BERSANGKA BAIK sesama muslim dalam apa jua tindakan yang kita lakukan. Apabila kita berbicara mengenai sikap TOLERANSI, teringat penulis akan masalah yang berlaku di antara Ulama' Ahli Sunnah dan Wahabi yang kita lihat agak bertelagah dalam beberapa masalah, antaranya permasalahan tawassul, solat di masjid yang terdapat makam, ziarah makam dan beberapa permasalahan yang lain. Kadang kala, penulis sendiri memikirkan , atas tujuan apakah pertelagahan tersebut? Alangkah bagusnya, sekiranya kita menggunakan manhaj wasatiah dan bertoleransi dalam menyelesaikan masalah ini.

Setelah penulis merujuk dan berbincang dengan beberapa orang sahabat, isu ini timbul apabila golongan wahabi tidak memahami dan menghormati pandangan berasaskan dalil yang dipegang oleh seluruh ulama Ahli Sunnah di seluruh dunia. Hal ini menjadi serius apabila terdapat golongan-golongan wahabi yang bertindak mengkafirkan dan mensyirikkan orang-orang islam yang bertawassul, solat di masjid yang terdapat makam dan banyak lagi. Padahal, dalam masa yang sama kebanyakkan ulama' yang masyhur seperti Sheikh Ali Jumuah telah menjelaskan dalam kitabnya yang bertajuk AL BAYAN LIMA YASHGHULUL AZHAN, yang menyebut dalil yang mengharuskan tawassul. Kemudian, Sheikh As Sayyid Muhammad Alawi juga telah menyatakan di dalam kitabnya yang telah menerima pujian oleh ramai ulama' Mekah ketika itu yang bertajuk MAFAHIM YAJIBU AN TUSOHHAH, juga menyatakan keharusan bertawassul dengan Rasulullah dan orang-orang yang soleh.

Baru-baru ini juga, Sheikh Yusri Al Hasani yang mengadakan pengajian Kitab Muwatto', Kitab Hikam, dan Khosois Kubro di masjid beliau, juga telah mengeluarkan maqolah khas yang menyatakan sepuluh dalil yang menyatakan keharusan bersolat di masjid yang terdapat kubur di dalamnya. Sebenarnya banyak lagi kitab-kitab yang dikeluarkan oleh ulama dalam membincangkan dan menyatakan keharusan tawassul. Permasalahannya disini, mereka tidak memahami dengan sebenar pemahaman terhadap ayat Al Quran, yang jelas menunjukkan larangan tersebut terhadap golongan bukan islam iaitu yahudi dan nasrani. Mereka (golongan yahudi dan nasrani) menjadikan kubur nabi mereka sebagai tuhan dengan menyembah kubur tersebut. Namun golongan wahabi ini, berkeras dengan pendapat mereka bahawa syirik mereka yang bersolat di masjid yang terdapat kubur didalamnya, berdasarkan ayat quran yang tidak mereka fahamai dengan jelas.

Sekiranya perkara tersebut benar-benar salah, di Masjid Nabawi sendiri terdapat kubur Rasulullah S.A.W. Jadi apakah orang-orang yang bersolat di masjid Nabawi semuanya tidak sah? padahal semua umat islam akan berkunjung ke situ setiap kali musim haji, umrah dan sebagainya. Bahkan Nabi sendiri menyatakan bahawa ,solat di masjidku ini, lebih baik daripada sejumlah solat di masjid yang lain.( au kama qol). Andai kata itu adalah khususiat Rasulululah sahaja, mengapa terdapat kubur Saidina Abu Bakar, Saidina Umar di sebelah kubur Rasulullah? Mereka juga di tanam di dalam masjid Nabawi. Oleh hal yang demikian, apakah lagi kesangsian yang mereka masih lagi sangsi sehingga kini. Kita dapat melihat sejauh mana teruknya golongan wahabi ini, sehingga mereka meletakkan tajuk untuk tahap master di Madinah dengan tajuk "Sebab-sebab perlunya kubur Rasulullah di keluarkan daripada Masjid Nabawi'. Astaghfirullah, sampai begitu sekali teruk pendirian mereka terhadap isu solat di masjid yang terdapat kubur ini.

Penulis juga pernah terbaca dalam buku solusi, dalam bab haji, pengarang tersebut menyatakan kesilapan dan larangan yang perlu ditinggalkan semasa haji atau umrah iaitu berdoa di tempat kelahiran nabi, bersolat di gua hira' dan banyak lagi. Penulis agak terkejut apabila membaca artikel itu. Mengapa beliau boleh menyatakan sedemikian rupa sedangkan tempat itu semua adalah antara tempat yang berkat. Segala perkara yang berkaitan dengan baginda, adalah mulia dan membawa keberkatan. Madinah sendiri mulia, kerana Rasulullah berhijrah ke situ, bukan Madinah mulia kerana namanya Madinah. Asal nama Madinah itu sendiri adalah YATHRIB. Apakah maksud YATHRIB? Yathrib itu maksudnya fasad, kotor sehingga ahli sejarah menyatakan bahwa yathrib itu adalah negara yang dipenuhi dengan wabak sehingga ada pendapat yang menyatakan Ayah Rasulullah wafat disebabkan wabak selepas pulang dari Madinah.

Namun selepas Rasulullah berhijrah, nama Yathrib berubah menjadi Madinah, bahkan bukan sahaja Madinah akan tetapi Madinah Al Munawwarah yang bercahaya. Jadi jelas kepada kita bahawa segala tempat, hari, masa yang berkaitan dengan Rasulullah semuanya adalah mulia. Apatah lagi tempat lahir Rasulullah, tempat Rasulullah menerima wahyu dan banyak lagi. Oleh hal yang demikian bagaimana pengarang tersebut boleh menyatakan bahawa perkara tersebut adalah perkara yang terlarang bahkan satu kesilapan? Astaghfirullah..

Sidang pembaca sekalian, banyak lagi sebab yang boleh kita ambil daripada isu tawassul, dan bersolat di masjid yang terdapat kubur ini. Penulis sendiri pernah ditegur ketika di Maahad Ahmadi dulu, disebabkan membaca doa surah Yasin. Apabila penulis merujuk sebuah kitab, barulah penulis memahami sebab penulis ditegur. Pertama sekali, doa ini ditulis oleh AS SUFI AL IMAM ABDULLAH IBN ALAWI AL HADDAD dan tidak perlulah penulis syarahkan perihal peribadi, kemuliaan yang penulis serahkan kepada pembaca untuk mencarinya. Sekiranya sidang pembaca perasan, doa yasin tersebut akan bermula dengan lafaz ' Allahumma bi HAQQI yasin'. Jadi disitu menggunakan lafaz HAQ. Apa maksud HAQ? Haq bermaksud kemuliaan. Jadi doa yassin ini secara automatik kita bertawassul dengan kemuliaan surah yasin. Jadi, disebabkan ada unsur tawassul tersebutlah penulis ditegur. Namun apakan daya, penulis masih lagi jahil waktu itu, hanya membenarkan kata-kata beliau.

Banyak sekali keraguan-keraguan penulis yang tersingkap di atas kejahilan penulis di sekolah lama dulu. Padahal kejahilan tersebut tak patut ada dalam diri penulis sendiri. Maahad Ahmadi adalah sekolah agama, yang namanya sendiri di ambil oleh seorang sufi iaitu mufti pertama Negeri Sembilan iaitu Sheikh Ahmad. Namun, sekarang Maahad bukan lagi seperti dulu, tidak sehebat dulu, yang memerlukan tajdid oleh generasi sufi insyaAllah.

Jadi, demikianlah beberapa sebab yang penulis rasa mudah untuk memberikan kefahaman kepada sidang pembaca sekalian perihal tawassul dan solat di masjid yang terdapat kubur ini. Penulis akui terdapat banyak kekurangan dalam membentangkan dalil dengan lebih jelas, jadi segala kritikan membina, penulis amat alu alukan. Demikianlah huraian ringkas mengenai sikap TOLERANSI sesama muslim. InsyaAllah penulis akan membicarakan serba sedikit perihal BERSANGKA BAIK dalam entri yang akan datang.

WALLAHU A'LAM.

Thursday 7 April 2011

Isu facebook: SUFI MASTER TARIQAH:TAREQAT TOK AYAH JOGET AL MAJZUB (video edit, sengaja dimasukkan untuk mewujudkan perselisihan)

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Selawat dan salam buat junjungan besar, Rasulullah S.A.W. Para Sahabat, Tabi'in muslimin muslimat yang dirahmati Allah sekalian. Pertama-tamanya, marilah sama-sama kita "BERTAQWA KEPADA ALLAH DENGAN SEBENAR-BENAR TAQWA, DENGAN MELAKSANAKN SEGALA SURUHANNYA DAN MENINGGALKAN SEGALA LARANGAN-NYA, MOGA TERGOLONG DALAM KALANGAN MANUSIA YANG BERUNTUNG".

Alhamdulillah, pada hari ini kita masih lagi dapat menikmati nikmat kehidupan, satu nikmat yang perlu kita manfaatkan sebaik-baiknya sebelum ditarik nikmat tersebut, dengan utusan malaikat Izrail datang menjemput. Utusan yang tidak diketahui masanya melainkan Allah, hadirnya tidak diundang, tidak mengira usia, kanak-kanak,anak muda, dewasa apatah lagi yang tua, semuanya 'anytime' untuk dicabut nyawa.

Alhamdulillah, majlis ilmu di Bumi Mesir, masih aktif seperti biasa, cuma penulis sahaja yang masih lagi kurang aktif dalam menghadirinya, moga Allah mengurniakan taufiq untuk istiqamah dalam menghadiri dan melazimi majlis-majlis ilmu tersebut. Baru-baru ini, diadakan halaqah Syamail Muhammadiah di Rowak Atrak, Masjid Al Azhar Al Syarif yang disampaikan oleh Sheikh Usamah Al Al Azhari. Itulah majlis yang cuba dihidupkan oleh ulama' Al Azhar dalam mengembalikan kegemilangan Al Azhar pada satu masa dahulu dan menghidupkan tradisi ulama' terdahulu. Dalam beberapa hari yang lepas, penulis dan beberapa orang sahabat (akh tariq jafri,akh hafiz zainal,akh taufiq) berkunjung ke rumah Sheikh Mahmud Said Mamduh, di atas ajakan akh tariq untuk menziarahi beliau.


Penulis bukanlah individu yang yang rapat dengan beliau (sheikh mahmud), namun disebabkan ada wasilah(akh tariq) yang membolehkan penulis kerap berkunjung ke rumah beliau. Hal inilah yang penulis cuba pupuk kepada pelajar-pelajar Maahad Ahmadi Gemencheh, agar menyambung pelajaran di Al Azhar ,Mesir. Sidang pembaca perlu ingat bahawa, di Mesir bukanlah tempat untuk melatih bercakap bahasa arab, akan tetapi di sini adalah tempat untuk menambah seberapa banyak ilmu dari segi aqidah mahupun fiqh.

Di atas kepulangan penulis ke Malaysia, disebabkan rusuhan, sempat berqiamullail di Maahad Ahmadi dan memberikan kalam ringkas yang lebih menjurus kepada Kelebihan Al Azhar dan keharusan kepada pelajar-pelajar lelaki untuk melanjutkan pelajaran di bumi Mesir. Hal ini kerana, mereka lebih suka untuk menyambung pelajaran di Malaysia atau selain Mesir. Bukanlah pendirian penulis ingin menghalang, akan tetapi sidang pembaca perlu mengetahui dan memahami bahawa Mesir adalah qiblat ilmu, bumi barakah dengan para Anbiya', para Auliya', para Ulama', Fuqaha'. Di sinilah kita mengambil peluang untuk bersama dengan majlis ilmu para masyaikh seperti Dr Ali Jum'ah (Mufti Mesir), Sheikh Usamah Al Azhari, Majlis Qasidah Sheikh Abdul Ghani (Khalifah Tariqat Ja'fariah) yang berpusat di Mesir, Sheikh Yusri Al Hasani, Sheikh Mahmud Said Mamduh (Muhaddith), Sheikh Nurudin Al Banjari, Sheikh Rohimudin Al Bentani dan banyak lagi.

Daripada merekalah kita dapat belajar dan memahami, segala permasalahan agama dan pentarbiyahan ulama' ahli sunnah wal jamaah, yang terancam dengan haluan golongan wahabiah yang menolak tawassul, zikir tareqat, zikir berdiri dan nyaring, menolak amalan ziarah makam anbiya' dan orang soleh, menolak amalan hizib, menolak ijazah musalsal malah mengkafirkan kebanyakan ulama' ahli sunnah. Hal ini begitu membahayakan umat islam dengan pendirian mereka yang ekstrim tanpa bertoleransi dalam hal ini. Dengan mudah mengkafirkan 'alim hebat seperti Sayyid Muhammad 'Alawi Al Maliki dan lain-lain tanpa menerima pendapat dan dalil yang dibawakan kepada mereka.

Baru-baru ini, penulis ada membuka laman facebook, yang telah sekian lama dihentikan penggunaannya, dan ada terbaca satu post dari seorang ustaz saya di Maahad Ahmadi dahulu. yang telah memasukkan video zikir tareqat yang beliau nyatakan telah diharamkan oleh kerajaan Malaysia pada satu masa dahulu. Alhamdulillah saya telah menonton video tersebut dari awal hingga akhir dan saya juga telah membaca komen-komen balas terhadap video tersebut. Apa yang penulis kesali video tersebut dikomen oleh orang yang langsung tak berkelayakan untuk membicarakan isu tersebut atau zikir tersebut.Lebih kepada mengikut hawa nafsu dengan berpegang kepada satu pendapat sahaja tanpa mengambil atau mengkaji pendapat ulama' muktabar yang lain. Sekiranya sidang pembaca ingin menonton video tersebut, sila taip Anak Deli, kemudian anda akan dapati video tersebut.

Setelah selesai saya menonton video tersebut, perkara yang terlintas di fikiran saya ialah, seandainya pendirian beliau yang menyatakan video itu ternyata sesat, untuk manfaat apakah video tersebut dimasukkan di ruangan facebook?

Kedua, seandainya beliau benar-benar untuk mempertahankan kesucian islam berdasarkan fahaman beliau, mengapa tidak disiarkan di dalam surat khabar sinar atau sebagainya, untuk menjelaskan kepada umat islam?

Ketiga, tiada medium lainkah yang lebih profesional dengan 'title' beliau sebagai seorang ustaz untuk membenarkan dalil yang mereka pegang sehingga mewujudkan provokasi di dalam facebook?

Keempat, adakah beliau tidak mampu mengadu ke majlis agama perihal video tersebut, sehingga mengadu di ruangan facebook, untuk dikomen oleh orang-orang yang jahil? adakah orang yang demam, akan pergi mengadu kepada tukang paip?

Kelima, adakah beliau tidak rasa segan dengan ulamak sufi /tareqat seperti Dr Ali Jum'ah,Sheikh Abdullah Siddiq Al Ghumari,Sheikh Fadhil Al Jilani, Sayyid Muhammad Alawi Al Maliki yang kesemuanya allamah, muhaddith, hafiz, yang hidup mereka hanya fokus pada ilmu dan amal bukan kepada benda-benda yang lagho.

Keenam, tak pernah kah sidang pembaca terfikir, untuk membandingkan insan yang hanya lepasan Azhar atau Madinah yang satu karya/kitab yang mampu dikeluarkan, ingin menolak karya ulama' lain dengan sebab beberapa dalil sahaja yang mereka pegang? Sedangkan para ulama' tersebut adalah mufti negara mereka, berbanding kita yang hanya seorang ustaz sekolah yang habis waktu kelas, melayan kerenah facebook?..

Ketujuh, adakah kerana para ulama' tersebut mendokong tasawuf, mereka ditolak?

Kelapan, dimana sifat profesional, untuk membincangkan perihal tasawuf ini, dengan hanya memasukkan di facebook, kemudian dikomen oleh orang-orang yang jahil?

Kesembilan, siapa sebenarnya yang salah dalam isu video ini?,,yang memasukkannya atau yang terlibat dalam video tersebut? Seandainya yang di dalam video tersebut terbukti salah, mengapa perlu didedahkan aib tersebut kepada umum?

Kesepuluh, adakah penulis kurang adab dengan guru sendiri, dengan mengkritik beliau?

Demikianlah sepuluh perkara yang terlintas dalam fikiran penulis setelah melihat video tersebut.Penulis melihat perkara sengaja ditimbulkan oleh sesetenghah pihak untuk mewujudkan perselisihan sesama islam. Sehingga bekas anak murid sendiri berasa kurang senang dengan guru sendiri, anak murid berdebat dengan guru sendiri. Andai perkara tersebut tidak ditimbulkan, takkan ada masalah yang berlaku seperti anak murid takkan dianggap kurang adab terhadap guru sendiri. Bagi penulis buat sahabat-sahabat yang sama -sama mendokong tasawuf, abaikan sahaja golongan sebegini yang ketandusan idea untuk menghancurkan golongan sufi.Kita belum berada di medium yang tepat, untuk berbincang dan mempertahankan isu ini.Bukan membiarkan, tetapi biarlah kita bertindak profesional dalam mempertahankan ulama' sufi, bukan bertindak seperti orang yang pengecut setakat komen video, tapi bila jumpa orang tersebut, senyap....tak bercakap.

Kita perlu tahu, ulama' itu pewaris nabi maka mereka adalah contoh untuk kita ambil pendapat mereka. Mereka mengkritik, kita berbicara, sebut tok syeikh itu, tok syeikh ini pastu hadis takde. Banyak istighfar.., mereka adalah ahli ilmu, kita mengambil dalil yang mereka bawa, yang mereka jelaskan, dan kehidupan mereka. Mengapa kita sebut mereka, cukup kita melihat kehidupan mereka, 100% dengan ilmu, takde mase dengan benda tak berfaedah. Takkan nak sebut orang yang kritik tu plak, facebook memanjang, satu kitab pun tak mampu nak keluarkan. Kemudian, sesuka hati mengkritik mufti dan sebagainya, kalau merasa diri itu betul, pergi jumpa mufti dan bincang, bukan cerita di facebook. Ini orang yang tak berilmu sebenar-benarnya.

Moga Allah mengampuni penulis, andai penulis mengikut hawa nafsu sepanjang menulis entri ini.Penulis hanya hamba yang berkhidmat kepada agama, dan sudah pasti ada kelompongan yang mungkin penulis tidak sedari. Moga Allah mempertahankan ahli sunnah wal jamaah dan ulama yang memperjuangkannya.Moga Allah memberikan kefahaman kepada mereka yang belum faham.

Wallahu a'lam.







Tuesday 19 April 2011

MENDOKONG ULAMA' AHLI SUNNAH YANG SEBENAR-BENARNYA

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

'BERTAQWALAH KEPADA ALLAH DENGAN SEBENAR-BENAR TAQWA, DENGAN MELAKSANAKAN SEGALA SURUHANNYA DAN MENINGGALKAN SEGALA LARANGANNYA, MOGA TERGOLONG DALAM KALANGAN ORANG YANG BERUNTUNG'

Salam ilmu, salam mujahadah buat seluruh pendamba ilmu sekalian,
.
Alhamdulillah, penulis panjatkan kepada Allah yang masih memberikan peluang kepada penulis dengan memberikan nikmat kehidupan dalam keadaan menuntut ilmu-Nya yang Maha Luas di bumi Mesir ini. Sungguh dikhuatirkan, andai semangat menuntut ilmu dengan para masyaikh di sini, luntur disebabkan kelalaian diri, dosa sesama manusia, dosa terhadap makhluk-makhluk Allah yang lain. Moga Allah melindungi kita semua daripada terjebak ke lembah kelalaian yang sepertimana penulis sebut di atas.

Sepertimana yang penulis titipkan kepada sidang pembaca sekalian dalam entri yang lalu, berkaitan isu video zikir tersebut, penulis sekadar menyatakan pandangan dan cara yang terbaik untuk sama-sama kita saling menghormati antara satu sama lain. Siapalah penulis dengan bekas guru sendiri, ibarat sejirim debu di bawah tapak kaki kuda berbanding beliau. Namun, itu bukanlah bermakna ianya menutup jalan-jalan untuk kita mengeluarkan pandangan selagi mana ianya tidak melampaui batas syariat dan menjaga adab-adab perbincangan. Seandainya sidang pembaca merasakan penulis agak melampau dalam berbincang, penulis menerima komentar kalian semua dengan hati yang terbuka.

Untuk maklumat sidang pembaca sekalian, dalam entri kali ini, suka penulis menyeru dan mengajak sidang pembaca sekalian agar kita sama-sama BERTOLERANSI dan BERSANGKA BAIK sesama muslim dalam apa jua tindakan yang kita lakukan. Apabila kita berbicara mengenai sikap TOLERANSI, teringat penulis akan masalah yang berlaku di antara Ulama' Ahli Sunnah dan Wahabi yang kita lihat agak bertelagah dalam beberapa masalah, antaranya permasalahan tawassul, solat di masjid yang terdapat makam, ziarah makam dan beberapa permasalahan yang lain. Kadang kala, penulis sendiri memikirkan , atas tujuan apakah pertelagahan tersebut? Alangkah bagusnya, sekiranya kita menggunakan manhaj wasatiah dan bertoleransi dalam menyelesaikan masalah ini.

Setelah penulis merujuk dan berbincang dengan beberapa orang sahabat, isu ini timbul apabila golongan wahabi tidak memahami dan menghormati pandangan berasaskan dalil yang dipegang oleh seluruh ulama Ahli Sunnah di seluruh dunia. Hal ini menjadi serius apabila terdapat golongan-golongan wahabi yang bertindak mengkafirkan dan mensyirikkan orang-orang islam yang bertawassul, solat di masjid yang terdapat makam dan banyak lagi. Padahal, dalam masa yang sama kebanyakkan ulama' yang masyhur seperti Sheikh Ali Jumuah telah menjelaskan dalam kitabnya yang bertajuk AL BAYAN LIMA YASHGHULUL AZHAN, yang menyebut dalil yang mengharuskan tawassul. Kemudian, Sheikh As Sayyid Muhammad Alawi juga telah menyatakan di dalam kitabnya yang telah menerima pujian oleh ramai ulama' Mekah ketika itu yang bertajuk MAFAHIM YAJIBU AN TUSOHHAH, juga menyatakan keharusan bertawassul dengan Rasulullah dan orang-orang yang soleh.

Baru-baru ini juga, Sheikh Yusri Al Hasani yang mengadakan pengajian Kitab Muwatto', Kitab Hikam, dan Khosois Kubro di masjid beliau, juga telah mengeluarkan maqolah khas yang menyatakan sepuluh dalil yang menyatakan keharusan bersolat di masjid yang terdapat kubur di dalamnya. Sebenarnya banyak lagi kitab-kitab yang dikeluarkan oleh ulama dalam membincangkan dan menyatakan keharusan tawassul. Permasalahannya disini, mereka tidak memahami dengan sebenar pemahaman terhadap ayat Al Quran, yang jelas menunjukkan larangan tersebut terhadap golongan bukan islam iaitu yahudi dan nasrani. Mereka (golongan yahudi dan nasrani) menjadikan kubur nabi mereka sebagai tuhan dengan menyembah kubur tersebut. Namun golongan wahabi ini, berkeras dengan pendapat mereka bahawa syirik mereka yang bersolat di masjid yang terdapat kubur didalamnya, berdasarkan ayat quran yang tidak mereka fahamai dengan jelas.

Sekiranya perkara tersebut benar-benar salah, di Masjid Nabawi sendiri terdapat kubur Rasulullah S.A.W. Jadi apakah orang-orang yang bersolat di masjid Nabawi semuanya tidak sah? padahal semua umat islam akan berkunjung ke situ setiap kali musim haji, umrah dan sebagainya. Bahkan Nabi sendiri menyatakan bahawa ,solat di masjidku ini, lebih baik daripada sejumlah solat di masjid yang lain.( au kama qol). Andai kata itu adalah khususiat Rasulululah sahaja, mengapa terdapat kubur Saidina Abu Bakar, Saidina Umar di sebelah kubur Rasulullah? Mereka juga di tanam di dalam masjid Nabawi. Oleh hal yang demikian, apakah lagi kesangsian yang mereka masih lagi sangsi sehingga kini. Kita dapat melihat sejauh mana teruknya golongan wahabi ini, sehingga mereka meletakkan tajuk untuk tahap master di Madinah dengan tajuk "Sebab-sebab perlunya kubur Rasulullah di keluarkan daripada Masjid Nabawi'. Astaghfirullah, sampai begitu sekali teruk pendirian mereka terhadap isu solat di masjid yang terdapat kubur ini.

Penulis juga pernah terbaca dalam buku solusi, dalam bab haji, pengarang tersebut menyatakan kesilapan dan larangan yang perlu ditinggalkan semasa haji atau umrah iaitu berdoa di tempat kelahiran nabi, bersolat di gua hira' dan banyak lagi. Penulis agak terkejut apabila membaca artikel itu. Mengapa beliau boleh menyatakan sedemikian rupa sedangkan tempat itu semua adalah antara tempat yang berkat. Segala perkara yang berkaitan dengan baginda, adalah mulia dan membawa keberkatan. Madinah sendiri mulia, kerana Rasulullah berhijrah ke situ, bukan Madinah mulia kerana namanya Madinah. Asal nama Madinah itu sendiri adalah YATHRIB. Apakah maksud YATHRIB? Yathrib itu maksudnya fasad, kotor sehingga ahli sejarah menyatakan bahwa yathrib itu adalah negara yang dipenuhi dengan wabak sehingga ada pendapat yang menyatakan Ayah Rasulullah wafat disebabkan wabak selepas pulang dari Madinah.

Namun selepas Rasulullah berhijrah, nama Yathrib berubah menjadi Madinah, bahkan bukan sahaja Madinah akan tetapi Madinah Al Munawwarah yang bercahaya. Jadi jelas kepada kita bahawa segala tempat, hari, masa yang berkaitan dengan Rasulullah semuanya adalah mulia. Apatah lagi tempat lahir Rasulullah, tempat Rasulullah menerima wahyu dan banyak lagi. Oleh hal yang demikian bagaimana pengarang tersebut boleh menyatakan bahawa perkara tersebut adalah perkara yang terlarang bahkan satu kesilapan? Astaghfirullah..

Sidang pembaca sekalian, banyak lagi sebab yang boleh kita ambil daripada isu tawassul, dan bersolat di masjid yang terdapat kubur ini. Penulis sendiri pernah ditegur ketika di Maahad Ahmadi dulu, disebabkan membaca doa surah Yasin. Apabila penulis merujuk sebuah kitab, barulah penulis memahami sebab penulis ditegur. Pertama sekali, doa ini ditulis oleh AS SUFI AL IMAM ABDULLAH IBN ALAWI AL HADDAD dan tidak perlulah penulis syarahkan perihal peribadi, kemuliaan yang penulis serahkan kepada pembaca untuk mencarinya. Sekiranya sidang pembaca perasan, doa yasin tersebut akan bermula dengan lafaz ' Allahumma bi HAQQI yasin'. Jadi disitu menggunakan lafaz HAQ. Apa maksud HAQ? Haq bermaksud kemuliaan. Jadi doa yassin ini secara automatik kita bertawassul dengan kemuliaan surah yasin. Jadi, disebabkan ada unsur tawassul tersebutlah penulis ditegur. Namun apakan daya, penulis masih lagi jahil waktu itu, hanya membenarkan kata-kata beliau.

Banyak sekali keraguan-keraguan penulis yang tersingkap di atas kejahilan penulis di sekolah lama dulu. Padahal kejahilan tersebut tak patut ada dalam diri penulis sendiri. Maahad Ahmadi adalah sekolah agama, yang namanya sendiri di ambil oleh seorang sufi iaitu mufti pertama Negeri Sembilan iaitu Sheikh Ahmad. Namun, sekarang Maahad bukan lagi seperti dulu, tidak sehebat dulu, yang memerlukan tajdid oleh generasi sufi insyaAllah.

Jadi, demikianlah beberapa sebab yang penulis rasa mudah untuk memberikan kefahaman kepada sidang pembaca sekalian perihal tawassul dan solat di masjid yang terdapat kubur ini. Penulis akui terdapat banyak kekurangan dalam membentangkan dalil dengan lebih jelas, jadi segala kritikan membina, penulis amat alu alukan. Demikianlah huraian ringkas mengenai sikap TOLERANSI sesama muslim. InsyaAllah penulis akan membicarakan serba sedikit perihal BERSANGKA BAIK dalam entri yang akan datang.

WALLAHU A'LAM.

Thursday 7 April 2011

Isu facebook: SUFI MASTER TARIQAH:TAREQAT TOK AYAH JOGET AL MAJZUB (video edit, sengaja dimasukkan untuk mewujudkan perselisihan)

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Selawat dan salam buat junjungan besar, Rasulullah S.A.W. Para Sahabat, Tabi'in muslimin muslimat yang dirahmati Allah sekalian. Pertama-tamanya, marilah sama-sama kita "BERTAQWA KEPADA ALLAH DENGAN SEBENAR-BENAR TAQWA, DENGAN MELAKSANAKN SEGALA SURUHANNYA DAN MENINGGALKAN SEGALA LARANGAN-NYA, MOGA TERGOLONG DALAM KALANGAN MANUSIA YANG BERUNTUNG".

Alhamdulillah, pada hari ini kita masih lagi dapat menikmati nikmat kehidupan, satu nikmat yang perlu kita manfaatkan sebaik-baiknya sebelum ditarik nikmat tersebut, dengan utusan malaikat Izrail datang menjemput. Utusan yang tidak diketahui masanya melainkan Allah, hadirnya tidak diundang, tidak mengira usia, kanak-kanak,anak muda, dewasa apatah lagi yang tua, semuanya 'anytime' untuk dicabut nyawa.

Alhamdulillah, majlis ilmu di Bumi Mesir, masih aktif seperti biasa, cuma penulis sahaja yang masih lagi kurang aktif dalam menghadirinya, moga Allah mengurniakan taufiq untuk istiqamah dalam menghadiri dan melazimi majlis-majlis ilmu tersebut. Baru-baru ini, diadakan halaqah Syamail Muhammadiah di Rowak Atrak, Masjid Al Azhar Al Syarif yang disampaikan oleh Sheikh Usamah Al Al Azhari. Itulah majlis yang cuba dihidupkan oleh ulama' Al Azhar dalam mengembalikan kegemilangan Al Azhar pada satu masa dahulu dan menghidupkan tradisi ulama' terdahulu. Dalam beberapa hari yang lepas, penulis dan beberapa orang sahabat (akh tariq jafri,akh hafiz zainal,akh taufiq) berkunjung ke rumah Sheikh Mahmud Said Mamduh, di atas ajakan akh tariq untuk menziarahi beliau.


Penulis bukanlah individu yang yang rapat dengan beliau (sheikh mahmud), namun disebabkan ada wasilah(akh tariq) yang membolehkan penulis kerap berkunjung ke rumah beliau. Hal inilah yang penulis cuba pupuk kepada pelajar-pelajar Maahad Ahmadi Gemencheh, agar menyambung pelajaran di Al Azhar ,Mesir. Sidang pembaca perlu ingat bahawa, di Mesir bukanlah tempat untuk melatih bercakap bahasa arab, akan tetapi di sini adalah tempat untuk menambah seberapa banyak ilmu dari segi aqidah mahupun fiqh.

Di atas kepulangan penulis ke Malaysia, disebabkan rusuhan, sempat berqiamullail di Maahad Ahmadi dan memberikan kalam ringkas yang lebih menjurus kepada Kelebihan Al Azhar dan keharusan kepada pelajar-pelajar lelaki untuk melanjutkan pelajaran di bumi Mesir. Hal ini kerana, mereka lebih suka untuk menyambung pelajaran di Malaysia atau selain Mesir. Bukanlah pendirian penulis ingin menghalang, akan tetapi sidang pembaca perlu mengetahui dan memahami bahawa Mesir adalah qiblat ilmu, bumi barakah dengan para Anbiya', para Auliya', para Ulama', Fuqaha'. Di sinilah kita mengambil peluang untuk bersama dengan majlis ilmu para masyaikh seperti Dr Ali Jum'ah (Mufti Mesir), Sheikh Usamah Al Azhari, Majlis Qasidah Sheikh Abdul Ghani (Khalifah Tariqat Ja'fariah) yang berpusat di Mesir, Sheikh Yusri Al Hasani, Sheikh Mahmud Said Mamduh (Muhaddith), Sheikh Nurudin Al Banjari, Sheikh Rohimudin Al Bentani dan banyak lagi.

Daripada merekalah kita dapat belajar dan memahami, segala permasalahan agama dan pentarbiyahan ulama' ahli sunnah wal jamaah, yang terancam dengan haluan golongan wahabiah yang menolak tawassul, zikir tareqat, zikir berdiri dan nyaring, menolak amalan ziarah makam anbiya' dan orang soleh, menolak amalan hizib, menolak ijazah musalsal malah mengkafirkan kebanyakan ulama' ahli sunnah. Hal ini begitu membahayakan umat islam dengan pendirian mereka yang ekstrim tanpa bertoleransi dalam hal ini. Dengan mudah mengkafirkan 'alim hebat seperti Sayyid Muhammad 'Alawi Al Maliki dan lain-lain tanpa menerima pendapat dan dalil yang dibawakan kepada mereka.

Baru-baru ini, penulis ada membuka laman facebook, yang telah sekian lama dihentikan penggunaannya, dan ada terbaca satu post dari seorang ustaz saya di Maahad Ahmadi dahulu. yang telah memasukkan video zikir tareqat yang beliau nyatakan telah diharamkan oleh kerajaan Malaysia pada satu masa dahulu. Alhamdulillah saya telah menonton video tersebut dari awal hingga akhir dan saya juga telah membaca komen-komen balas terhadap video tersebut. Apa yang penulis kesali video tersebut dikomen oleh orang yang langsung tak berkelayakan untuk membicarakan isu tersebut atau zikir tersebut.Lebih kepada mengikut hawa nafsu dengan berpegang kepada satu pendapat sahaja tanpa mengambil atau mengkaji pendapat ulama' muktabar yang lain. Sekiranya sidang pembaca ingin menonton video tersebut, sila taip Anak Deli, kemudian anda akan dapati video tersebut.

Setelah selesai saya menonton video tersebut, perkara yang terlintas di fikiran saya ialah, seandainya pendirian beliau yang menyatakan video itu ternyata sesat, untuk manfaat apakah video tersebut dimasukkan di ruangan facebook?

Kedua, seandainya beliau benar-benar untuk mempertahankan kesucian islam berdasarkan fahaman beliau, mengapa tidak disiarkan di dalam surat khabar sinar atau sebagainya, untuk menjelaskan kepada umat islam?

Ketiga, tiada medium lainkah yang lebih profesional dengan 'title' beliau sebagai seorang ustaz untuk membenarkan dalil yang mereka pegang sehingga mewujudkan provokasi di dalam facebook?

Keempat, adakah beliau tidak mampu mengadu ke majlis agama perihal video tersebut, sehingga mengadu di ruangan facebook, untuk dikomen oleh orang-orang yang jahil? adakah orang yang demam, akan pergi mengadu kepada tukang paip?

Kelima, adakah beliau tidak rasa segan dengan ulamak sufi /tareqat seperti Dr Ali Jum'ah,Sheikh Abdullah Siddiq Al Ghumari,Sheikh Fadhil Al Jilani, Sayyid Muhammad Alawi Al Maliki yang kesemuanya allamah, muhaddith, hafiz, yang hidup mereka hanya fokus pada ilmu dan amal bukan kepada benda-benda yang lagho.

Keenam, tak pernah kah sidang pembaca terfikir, untuk membandingkan insan yang hanya lepasan Azhar atau Madinah yang satu karya/kitab yang mampu dikeluarkan, ingin menolak karya ulama' lain dengan sebab beberapa dalil sahaja yang mereka pegang? Sedangkan para ulama' tersebut adalah mufti negara mereka, berbanding kita yang hanya seorang ustaz sekolah yang habis waktu kelas, melayan kerenah facebook?..

Ketujuh, adakah kerana para ulama' tersebut mendokong tasawuf, mereka ditolak?

Kelapan, dimana sifat profesional, untuk membincangkan perihal tasawuf ini, dengan hanya memasukkan di facebook, kemudian dikomen oleh orang-orang yang jahil?

Kesembilan, siapa sebenarnya yang salah dalam isu video ini?,,yang memasukkannya atau yang terlibat dalam video tersebut? Seandainya yang di dalam video tersebut terbukti salah, mengapa perlu didedahkan aib tersebut kepada umum?

Kesepuluh, adakah penulis kurang adab dengan guru sendiri, dengan mengkritik beliau?

Demikianlah sepuluh perkara yang terlintas dalam fikiran penulis setelah melihat video tersebut.Penulis melihat perkara sengaja ditimbulkan oleh sesetenghah pihak untuk mewujudkan perselisihan sesama islam. Sehingga bekas anak murid sendiri berasa kurang senang dengan guru sendiri, anak murid berdebat dengan guru sendiri. Andai perkara tersebut tidak ditimbulkan, takkan ada masalah yang berlaku seperti anak murid takkan dianggap kurang adab terhadap guru sendiri. Bagi penulis buat sahabat-sahabat yang sama -sama mendokong tasawuf, abaikan sahaja golongan sebegini yang ketandusan idea untuk menghancurkan golongan sufi.Kita belum berada di medium yang tepat, untuk berbincang dan mempertahankan isu ini.Bukan membiarkan, tetapi biarlah kita bertindak profesional dalam mempertahankan ulama' sufi, bukan bertindak seperti orang yang pengecut setakat komen video, tapi bila jumpa orang tersebut, senyap....tak bercakap.

Kita perlu tahu, ulama' itu pewaris nabi maka mereka adalah contoh untuk kita ambil pendapat mereka. Mereka mengkritik, kita berbicara, sebut tok syeikh itu, tok syeikh ini pastu hadis takde. Banyak istighfar.., mereka adalah ahli ilmu, kita mengambil dalil yang mereka bawa, yang mereka jelaskan, dan kehidupan mereka. Mengapa kita sebut mereka, cukup kita melihat kehidupan mereka, 100% dengan ilmu, takde mase dengan benda tak berfaedah. Takkan nak sebut orang yang kritik tu plak, facebook memanjang, satu kitab pun tak mampu nak keluarkan. Kemudian, sesuka hati mengkritik mufti dan sebagainya, kalau merasa diri itu betul, pergi jumpa mufti dan bincang, bukan cerita di facebook. Ini orang yang tak berilmu sebenar-benarnya.

Moga Allah mengampuni penulis, andai penulis mengikut hawa nafsu sepanjang menulis entri ini.Penulis hanya hamba yang berkhidmat kepada agama, dan sudah pasti ada kelompongan yang mungkin penulis tidak sedari. Moga Allah mempertahankan ahli sunnah wal jamaah dan ulama yang memperjuangkannya.Moga Allah memberikan kefahaman kepada mereka yang belum faham.

Wallahu a'lam.







Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...