Thursday, 12 April 2012

Perkongsian Muhadoroh Habib Yusuf ( 2 )

 Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


" BERTAQWALAH KEPADA ALLAH DENGAN SEBENAR-BENAR TAQWA, DENGAN MELAKSANAKAN SEGALA SURUHANNYA DAN MENINGGALKAN SEGALA LARANGANNYA, MOGA-MOGA TERGOLONG DALAM KALANGAN ORANG YANG BERUNTUNG "
 
 
 Maulid Akbar Yayasan Sofa di Masjid Besi
 
Sidang pembaca yang dirahmati Allah sekalian,
 
Kita menyambung kembali siri Muhadoroh bersama Al Fadhil Syeikh Yusuf Al Hasani Hafizahullah Taala, dalam ruang penulisan penailham ini. Perjuangan seorang sufi memang tidak dapat kita nafikan rentetan pelbagai peristiwa yang tercatat di dalam sejarah yang menunjukkan bahawa pergerakan sufi banyak terlibat dalam menentang penjajahan barat terutamanya dengan jihad kerana Allah Taala. Namun, dewasa ini sufi mahupun tasawwuf dilihat sebagai satu pergerakan yang menjurus ke arah kemunduran lantaran orang melihat bahawa tasawwuf seakan tiada apa-apa sumbangan di dalam perjuangan islam. Hal inilah yang menjadi masalah mereka yang tidak memahami tasawwuf. Namun, secara jujurnya bagi penulis sendiri juga belum menguasai cabang-cabang tasawwuf secara khusus, namun cukuplah dapat kita fahami perihal perjuangan tasawwuf itu sendiri berdasarkan kisah-kisah yang telah tercatat di buku-buku mahupun kitab sejarah. 

Seperti mana yang kita lihat sekarang ini, kita sedang berada di satu platform transformasi dalam mengubah persepsi masyarakat berhubung dengan tasawwuf. Jelas di Malaysia khususnya, seorang tokoh ilmuan yang tidak asing lagi, iaitu As Syeikh Muhammad Fuad Bin Kamuludin Al Maliki, yang berkelulusan Universiti Al Azhar. Beliaulah antara watak utama yang ingin memahamkan masyarkat perihal tasawwuf. Di samping bergelumang dengan zikir, namun pembangunan juga dititik beratkan dalam memastikan tasawwuf seiring dengan peredaran zaman. Penyusunan strategi dakwah yang mapan, dengan pembinaan Maahad As Sofa, Kolej As Sofa, dan bakal mencipta sejarah dengan pembinaan Al Azhar kedua, iaitu Universiti As Sofa. Andai kita meniliti dengan lebih jelas, beliau adalah seorang sufi yang mempunyai sejumlah yang ramai dalam kalangan masyaikh yang beliau mengambil ijazah dan menuntut ilmu secara khusus daripada mereka. Namun, beliau tidak sekali-kali melupakan da'wah, bahkan sangat menitik beratkan perihal da'wah kepada masyarakat.

Maka, dimanakah ruang untuk kita mengatakan bahawa sufi itu tidak haraki? Memang tidak dinafikan bahawa, terdapat sebahagian tariqat sufi, yang hanya mementingkan zikir, akan tetapi, adakah dengan wujudnya sedikit daripada gologan sufi yang sebegitu, kita ingin menyalahkan keseluruhan orang yang mempunyai tariqat sufi? Sudah pasti itu adalah kesimpulan yang silap. Maka, seelok-eloknya, berilah ruang kepada aqal dan fikiran dalam menimbang tara, sesuatu perkara dalam menghasilkan keputusan yang bijak ataupun penilain yang bijak dan sempurna.
 
Sidang pembaca yang dirahmati Allah,
 
Demikianlah sedikit muqaddimah ringkas yang cuba penulis gambarkan kepada sidang pembaca sekalian. Sebagaimana yang disebut oleh Syeikh Yusuf di dalam syarahnya, sesungguhnya kemerdekaan itu adalah apabila engkau beribadah itu bukanlah untuk dirimu, akan tetapi ibadahmu itu adalah khusus untuk Allah Taala. Segala ibadah yang melibatkan solat, puasa mahupun zakat, tidak lain tidak bukan untuk menunjukkan kita ini hamba-sehambanya kepada Tuhan yang agung iaitu Allah Taala. Hendaklah kita mengetahui bahawa semua ibadah itu, adalah bukan kerana untuk memperoleh syurga, juga bukan kerana takut akan api neraka. Hal ini kerana, andai kita beribadah kerana syurga, sudah pasti kita adalah hamba kepada syurga, dan andai kita beribadah kerana takut akan neraka, sudah pasati kita adalah hamba kepada neraka, Jadi dimanakah ruang untuk kita  beribadah kerana takutkan Allah?, andai ibadah kita kerana inginkan syurga dan takutka n api neraka?
 
Suka penulis tekankan disini, ketahuilah bahawa syurga mahupun neraka adalah makhluk. Memang tidak dinafikan, manusia memerlukan sesuatu gambaran ganjaran yang bakal diperolehi sebagai balasan atas setiap amal yang telah dilaksanakan. Namun, cukuplah andai ganjaran itu, sebagai pemancing nafsu untuk bersegera dalam berbuat kebaikan. Dan, tinggalkanlah keinginan beribadah kerana syurga, andai ibadah mu telah istiqamah, dengan memfokuskan kerana Allah semata. Kita adalah hamba. Andai dilihat daripada neraca seorang hamba dan seorang majkan ketika di dunia ini, dimanakah ruang untuk seorang hamba untuk mengharapkan sesuatu ataupun meminta sesuatu kepada majikannya, bahkan dia wajib mentaati segala suruhan majikannya itu tanpa sebarang bantahan mahupun harapan ganjaran daripada perkara yang disuruh itu. Maka hal itulah yang kita analogikan, dengan kita sebagai hamba dan Allah sebagai tuhan kita. Permintaan Allah mudah, ' laksanakan apa yang disuruh, dan tinggalkan apa yang dilarang'. So, Just do it. 
 
Moga dapat mengambil iktibar dan manfaat, dan akan bersambung pada entri yang akan datang. Barakallahu fikum.

ilham_nafi',
Bait Bukhori,
Madinah Nasr, Hayyu Sabi',
Kaherah, Republik Arab Mesir. 

24 Jamadil Awwal 1433

No comments:

Post a Comment

Thursday, 12 April 2012

Perkongsian Muhadoroh Habib Yusuf ( 2 )

 Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


" BERTAQWALAH KEPADA ALLAH DENGAN SEBENAR-BENAR TAQWA, DENGAN MELAKSANAKAN SEGALA SURUHANNYA DAN MENINGGALKAN SEGALA LARANGANNYA, MOGA-MOGA TERGOLONG DALAM KALANGAN ORANG YANG BERUNTUNG "
 
 
 Maulid Akbar Yayasan Sofa di Masjid Besi
 
Sidang pembaca yang dirahmati Allah sekalian,
 
Kita menyambung kembali siri Muhadoroh bersama Al Fadhil Syeikh Yusuf Al Hasani Hafizahullah Taala, dalam ruang penulisan penailham ini. Perjuangan seorang sufi memang tidak dapat kita nafikan rentetan pelbagai peristiwa yang tercatat di dalam sejarah yang menunjukkan bahawa pergerakan sufi banyak terlibat dalam menentang penjajahan barat terutamanya dengan jihad kerana Allah Taala. Namun, dewasa ini sufi mahupun tasawwuf dilihat sebagai satu pergerakan yang menjurus ke arah kemunduran lantaran orang melihat bahawa tasawwuf seakan tiada apa-apa sumbangan di dalam perjuangan islam. Hal inilah yang menjadi masalah mereka yang tidak memahami tasawwuf. Namun, secara jujurnya bagi penulis sendiri juga belum menguasai cabang-cabang tasawwuf secara khusus, namun cukuplah dapat kita fahami perihal perjuangan tasawwuf itu sendiri berdasarkan kisah-kisah yang telah tercatat di buku-buku mahupun kitab sejarah. 

Seperti mana yang kita lihat sekarang ini, kita sedang berada di satu platform transformasi dalam mengubah persepsi masyarakat berhubung dengan tasawwuf. Jelas di Malaysia khususnya, seorang tokoh ilmuan yang tidak asing lagi, iaitu As Syeikh Muhammad Fuad Bin Kamuludin Al Maliki, yang berkelulusan Universiti Al Azhar. Beliaulah antara watak utama yang ingin memahamkan masyarkat perihal tasawwuf. Di samping bergelumang dengan zikir, namun pembangunan juga dititik beratkan dalam memastikan tasawwuf seiring dengan peredaran zaman. Penyusunan strategi dakwah yang mapan, dengan pembinaan Maahad As Sofa, Kolej As Sofa, dan bakal mencipta sejarah dengan pembinaan Al Azhar kedua, iaitu Universiti As Sofa. Andai kita meniliti dengan lebih jelas, beliau adalah seorang sufi yang mempunyai sejumlah yang ramai dalam kalangan masyaikh yang beliau mengambil ijazah dan menuntut ilmu secara khusus daripada mereka. Namun, beliau tidak sekali-kali melupakan da'wah, bahkan sangat menitik beratkan perihal da'wah kepada masyarakat.

Maka, dimanakah ruang untuk kita mengatakan bahawa sufi itu tidak haraki? Memang tidak dinafikan bahawa, terdapat sebahagian tariqat sufi, yang hanya mementingkan zikir, akan tetapi, adakah dengan wujudnya sedikit daripada gologan sufi yang sebegitu, kita ingin menyalahkan keseluruhan orang yang mempunyai tariqat sufi? Sudah pasti itu adalah kesimpulan yang silap. Maka, seelok-eloknya, berilah ruang kepada aqal dan fikiran dalam menimbang tara, sesuatu perkara dalam menghasilkan keputusan yang bijak ataupun penilain yang bijak dan sempurna.
 
Sidang pembaca yang dirahmati Allah,
 
Demikianlah sedikit muqaddimah ringkas yang cuba penulis gambarkan kepada sidang pembaca sekalian. Sebagaimana yang disebut oleh Syeikh Yusuf di dalam syarahnya, sesungguhnya kemerdekaan itu adalah apabila engkau beribadah itu bukanlah untuk dirimu, akan tetapi ibadahmu itu adalah khusus untuk Allah Taala. Segala ibadah yang melibatkan solat, puasa mahupun zakat, tidak lain tidak bukan untuk menunjukkan kita ini hamba-sehambanya kepada Tuhan yang agung iaitu Allah Taala. Hendaklah kita mengetahui bahawa semua ibadah itu, adalah bukan kerana untuk memperoleh syurga, juga bukan kerana takut akan api neraka. Hal ini kerana, andai kita beribadah kerana syurga, sudah pasti kita adalah hamba kepada syurga, dan andai kita beribadah kerana takut akan neraka, sudah pasati kita adalah hamba kepada neraka, Jadi dimanakah ruang untuk kita  beribadah kerana takutkan Allah?, andai ibadah kita kerana inginkan syurga dan takutka n api neraka?
 
Suka penulis tekankan disini, ketahuilah bahawa syurga mahupun neraka adalah makhluk. Memang tidak dinafikan, manusia memerlukan sesuatu gambaran ganjaran yang bakal diperolehi sebagai balasan atas setiap amal yang telah dilaksanakan. Namun, cukuplah andai ganjaran itu, sebagai pemancing nafsu untuk bersegera dalam berbuat kebaikan. Dan, tinggalkanlah keinginan beribadah kerana syurga, andai ibadah mu telah istiqamah, dengan memfokuskan kerana Allah semata. Kita adalah hamba. Andai dilihat daripada neraca seorang hamba dan seorang majkan ketika di dunia ini, dimanakah ruang untuk seorang hamba untuk mengharapkan sesuatu ataupun meminta sesuatu kepada majikannya, bahkan dia wajib mentaati segala suruhan majikannya itu tanpa sebarang bantahan mahupun harapan ganjaran daripada perkara yang disuruh itu. Maka hal itulah yang kita analogikan, dengan kita sebagai hamba dan Allah sebagai tuhan kita. Permintaan Allah mudah, ' laksanakan apa yang disuruh, dan tinggalkan apa yang dilarang'. So, Just do it. 
 
Moga dapat mengambil iktibar dan manfaat, dan akan bersambung pada entri yang akan datang. Barakallahu fikum.

ilham_nafi',
Bait Bukhori,
Madinah Nasr, Hayyu Sabi',
Kaherah, Republik Arab Mesir. 

24 Jamadil Awwal 1433

No comments:

Post a Comment

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...