TEMPAT LAHIR
Nama beliau adalah Al Imam,al 'Alim, Sayyid al Muddah,Abu Abdullah Syarafuddin Muhammad ibn Sa'id ibn Hammad ibn Muhsan ibn Abdullah ibn Sofhaji ibn Hilal ibn Hilal ai Sonhaji al Busairi al Syazuli radhiallahu 'anhu.
Imam al Busairi telah dilahirkan di daerah Dalas,Mesir pada awal bulan syawal tahun 608 Hijrah bersamaan 1212 Masihi. Beliau masyhur dengan panggilan al busairi kerana beliau dibesarkan di Bushir. Keluarganya berasal dari keturunan yang cukup mulia di negera maghribi.
PERJALANAN HIDUP
Sejak kecil lagi Imam Busairi telah dibimbing oleh ayahnya sendiri dalam bidang bahasa arab dan pelbagai disiplin ilmu pengetahuan,sehingga beliau menjadi seorang yang amat 'alim.Beliau telah menghafaz Al Quran,matan-matan ilmu,ahli khat yang mahir,Hadith nabi dan berguru dengan ulama' ulama' yang terkenal dan hebat di zamannya.
Imam al Busairi amat mahir serta pakar dalm ilmu syair dan balaghah sehigga dapt mengalahkan para tokoh syair yang terhebat dan pakar pada zamannya.
Imam al Busairi turut manyambung pengajiannya di Jami' al Azhar. Di sana beliau menuntut pelbagai ilmu islam,terutamanya dalam bidang kesusasteraan dan Ilmu Hisab. Kehebatannya dalam penulisan dan syair-syairnya menyebabkan beliau amat disanjungai oleh masyarakat dan disayangi para pegawai serta pemerintah negeri.
Penyair yang hebat ini pernah dilantik menjadi pegawai tinggi dalam Kementerian Percukaian di daerah Biblis,semasa pemerintahan Kerajaan Mamalik. Selepas itu,Imam alBusairi mengundurkan diri daripada jawatan tersebut dan mengambil keputusan mengosongkan diri dari perkara-perkara yang melibatkan seperti pangkat,kakayaan ,kemegahan,kemewahan dan hal-hal keduniaan.
Pada permulaannya,Imam al Busairi amat dekat dan mendapat kedudukan yang istimewa daripada raja-raja dan mendapat sambutan yang baik dari kalangan mereka. Beliau banyak mengarang syair-syair memuji raja dan para pemerintah.Tapi,tidak lama kemudian Imam al Busairi memutuskan hubungan dengan dunia mereka dan menceburi dalam dunia tasawwuf di bawah bimbingan guru tarbiahnya Sayyid Abu 'Abbas al Mursi. Di bawah pentarbiahan gurunya ini,Imam al Busairi telah mendpat ilmu yang sungguh bermanfaat. Ini kerana Sayyid Abu Abbas banyak mengajarnya jalan untuk mengenal Allah.
Ali al Mubarak dalm tulisannya,bahawa Imam al Busairi dan Ibnu 'Atoillah al Sakandari kedua-duanya adalah merupakan anak murid Sayyid Abu Abbas al Mursi. Allah telah mengurniakan kepada Imam al Busairi lidah yang fasih dalam memuji nabi,manakala Syiekh Ibnu 'Atoillah al Sakandari pula diberi Allah kelebihan menjadi ahli hikmah yang luas ilmunya untuk mengajar manusia mengenal Pencipta mereka.
Kecintaan Imam al Busairi terhadap Rasulullah tersangatlah tinggi dan hebat. Beliau sentiasa memuji dan tidak pernah lupa mengingati Rasulullah dalam setiap masa,detik dan waktu. Ini menyebabkan beliau sering bermimpi melihat nabi dalam tidurnya.
SEJARAH QASIDAH AL BURDAH
IMAM AL BUSAIRI RADHIALLAHU 'ANHU
Pada permulaannya,Imam al Busairi telah ditimpa penyakit lumpuh separuh badan. Pelbagai usaha dan ikhtiar telah dilakukan untuk mengubatinya,tetapi penyakitnya masih juga tidak sembuh. Para tabib yang pakar dan doktor yang hebat-hebat juga telah berputus asa merawatinya.
Dalam keadaan lumpuh separuh badan itu,timbul ilham di fikiran Imam al Busairi untuk menulis sebuah qasidah memuji Rasulullah .Walaupun badannya masih lagi lemah,namun di sudut hatinya masih mekar bersemangat lagi berkobar kobar dalam melakarkan sebuah qasidah yang teristimewanya untuk nabi.
Dengan hati yang dipenuhi dengan kedalaman kasih sayang serta diiringi kerinduan yang tinggi terhadap Rasulullah,beliau pun melakarkan qasidahnya satu rangkap demi satu rangkap sehingga selesai 161 bait syair. Semas menulis qasidah tersebut,beliau berharap serta berdoa semoga dengan keberkatan memuji nabi,penyakitnya yang sukar untuk diubati itu,mudah-mudahan akan disembuhkan oleh Allah Taala.
Sebaik sahaja beliau selesai menulis qasidah itu,Imam al Busairi terus tertidur dan bermimpi melihat Rasulullah. Di dalam mimpinya,beliau melihat Rasulullah datang menziarahinya dan mnyapu tangannya yang mulia ke atas Ima al Busairi serta menyelimuti seluruh badannya dengan sehelai selendang (burdah).
Sebaik sahaja badan Imam al Busairi selesai diselimuti,lantas beliau terjaga dari tidurnya.Imam al Busairi mendapati penyakit lumpuhnya telah sembuh seperti biasa dengan keberkatan burdah yang diselimutkan oleh Rasulullah. Untuk mengenag peristiwa itu yang menjadi kenagan indah di dalam hidupnya,lalu Imam al Busairi menamakan qasidah yang dikarangnya itu dengan nama al burdah yaang bermakna selendang.
Telah berkata Syeikh Hasan al 'Adawi di dalam kitabnya,A Nafahat al Syazuliah fi Syarhi al Burdah Busairiah:
Disebutkan bahawa Imam al Busairi tidak pernah memberitahu mimpinya itu kepada sesiapa pun. Sehinggalah pada suatu hari,beliau keluar dari rumahnya. Di dalam perjalanannya,datang seorang lelaki yang soleh menemuinya dan berkata padanya,Wahai Syeikh! Bawakanlah kepadaku qasidah al Burdah yang telah engkau karangkan untuk Rasulullah.Imam al Busairi amat terkejut dengan kata-kata lelaki soleh tersebut lantas beliau pun bertanya,"Dari manakah engkau mengetahui Qasidah al Burdah yang telah aku karang ini? Aku tidak pernah menceritakan atau memberitahu kepada sesiapa pun sebelum ini!.
Berkata lelaki soleh tersebut,"Demi Allah! Sesungguhnya malam tadi aku telah bermimpi melihat Rasulullah didendangkan dan dialunkan dengan qasidah yang cukup indah dan hebat. Aku melihat wajah Rasulullah begitu gembira dan menyukai qasidah tersebut. Selepas itu Rasulullah memakaikan pakaiannya kepada orang yang mengarang qasidah tersebut. Maka aku dpati engkaulah orangnya dalam mimpiku ini".
Diriwayatkan lagi,ketika Imam al Busairi menulis qasidah al Burdah ini,beliau telah membacakan syair di bait ke-51 yang bermaksud"KEMUNCAK PENGETAHUAN MEREKA TENTANG DIRINYA,MEREKA HANYA MENGATAKAN BAHAWA RASULULLAH ITU MANUSIA BIASA"
Lidah Imam al Busairi kelu dan tidak dapt menyambung syair berikutnya kerana berasa tidak beradab dalam mengungkapkan kalimah itu untuk nabi.
MAka malamnya,Imam al Busairi bermimpi bertemu Rasulullah. Lalu Nabi menyambung akan bait qasidah itu dengan kalimah yang bermaksud"SESUNGGUHNYA BAGINDA ADALAH MERUPAKAN SEBAIK-BAIK SEMUA CIPTAAN ALLAH"
ITULAH KEMULIAAN ORANG-ORANG YANG MENCINTAI ALLAH DAN RASULNYA
Tuesday, 6 April 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Tuesday, 6 April 2010
MENELUSURI BIOGRAFI SAYYIDUL MUDDAH IMAM AL BUSAIRI RADHIALLAHU 'ANHU
TEMPAT LAHIR
Nama beliau adalah Al Imam,al 'Alim, Sayyid al Muddah,Abu Abdullah Syarafuddin Muhammad ibn Sa'id ibn Hammad ibn Muhsan ibn Abdullah ibn Sofhaji ibn Hilal ibn Hilal ai Sonhaji al Busairi al Syazuli radhiallahu 'anhu.
Imam al Busairi telah dilahirkan di daerah Dalas,Mesir pada awal bulan syawal tahun 608 Hijrah bersamaan 1212 Masihi. Beliau masyhur dengan panggilan al busairi kerana beliau dibesarkan di Bushir. Keluarganya berasal dari keturunan yang cukup mulia di negera maghribi.
PERJALANAN HIDUP
Sejak kecil lagi Imam Busairi telah dibimbing oleh ayahnya sendiri dalam bidang bahasa arab dan pelbagai disiplin ilmu pengetahuan,sehingga beliau menjadi seorang yang amat 'alim.Beliau telah menghafaz Al Quran,matan-matan ilmu,ahli khat yang mahir,Hadith nabi dan berguru dengan ulama' ulama' yang terkenal dan hebat di zamannya.
Imam al Busairi amat mahir serta pakar dalm ilmu syair dan balaghah sehigga dapt mengalahkan para tokoh syair yang terhebat dan pakar pada zamannya.
Imam al Busairi turut manyambung pengajiannya di Jami' al Azhar. Di sana beliau menuntut pelbagai ilmu islam,terutamanya dalam bidang kesusasteraan dan Ilmu Hisab. Kehebatannya dalam penulisan dan syair-syairnya menyebabkan beliau amat disanjungai oleh masyarakat dan disayangi para pegawai serta pemerintah negeri.
Penyair yang hebat ini pernah dilantik menjadi pegawai tinggi dalam Kementerian Percukaian di daerah Biblis,semasa pemerintahan Kerajaan Mamalik. Selepas itu,Imam alBusairi mengundurkan diri daripada jawatan tersebut dan mengambil keputusan mengosongkan diri dari perkara-perkara yang melibatkan seperti pangkat,kakayaan ,kemegahan,kemewahan dan hal-hal keduniaan.
Pada permulaannya,Imam al Busairi amat dekat dan mendapat kedudukan yang istimewa daripada raja-raja dan mendapat sambutan yang baik dari kalangan mereka. Beliau banyak mengarang syair-syair memuji raja dan para pemerintah.Tapi,tidak lama kemudian Imam al Busairi memutuskan hubungan dengan dunia mereka dan menceburi dalam dunia tasawwuf di bawah bimbingan guru tarbiahnya Sayyid Abu 'Abbas al Mursi. Di bawah pentarbiahan gurunya ini,Imam al Busairi telah mendpat ilmu yang sungguh bermanfaat. Ini kerana Sayyid Abu Abbas banyak mengajarnya jalan untuk mengenal Allah.
Ali al Mubarak dalm tulisannya,bahawa Imam al Busairi dan Ibnu 'Atoillah al Sakandari kedua-duanya adalah merupakan anak murid Sayyid Abu Abbas al Mursi. Allah telah mengurniakan kepada Imam al Busairi lidah yang fasih dalam memuji nabi,manakala Syiekh Ibnu 'Atoillah al Sakandari pula diberi Allah kelebihan menjadi ahli hikmah yang luas ilmunya untuk mengajar manusia mengenal Pencipta mereka.
Kecintaan Imam al Busairi terhadap Rasulullah tersangatlah tinggi dan hebat. Beliau sentiasa memuji dan tidak pernah lupa mengingati Rasulullah dalam setiap masa,detik dan waktu. Ini menyebabkan beliau sering bermimpi melihat nabi dalam tidurnya.
SEJARAH QASIDAH AL BURDAH
IMAM AL BUSAIRI RADHIALLAHU 'ANHU
Pada permulaannya,Imam al Busairi telah ditimpa penyakit lumpuh separuh badan. Pelbagai usaha dan ikhtiar telah dilakukan untuk mengubatinya,tetapi penyakitnya masih juga tidak sembuh. Para tabib yang pakar dan doktor yang hebat-hebat juga telah berputus asa merawatinya.
Dalam keadaan lumpuh separuh badan itu,timbul ilham di fikiran Imam al Busairi untuk menulis sebuah qasidah memuji Rasulullah .Walaupun badannya masih lagi lemah,namun di sudut hatinya masih mekar bersemangat lagi berkobar kobar dalam melakarkan sebuah qasidah yang teristimewanya untuk nabi.
Dengan hati yang dipenuhi dengan kedalaman kasih sayang serta diiringi kerinduan yang tinggi terhadap Rasulullah,beliau pun melakarkan qasidahnya satu rangkap demi satu rangkap sehingga selesai 161 bait syair. Semas menulis qasidah tersebut,beliau berharap serta berdoa semoga dengan keberkatan memuji nabi,penyakitnya yang sukar untuk diubati itu,mudah-mudahan akan disembuhkan oleh Allah Taala.
Sebaik sahaja beliau selesai menulis qasidah itu,Imam al Busairi terus tertidur dan bermimpi melihat Rasulullah. Di dalam mimpinya,beliau melihat Rasulullah datang menziarahinya dan mnyapu tangannya yang mulia ke atas Ima al Busairi serta menyelimuti seluruh badannya dengan sehelai selendang (burdah).
Sebaik sahaja badan Imam al Busairi selesai diselimuti,lantas beliau terjaga dari tidurnya.Imam al Busairi mendapati penyakit lumpuhnya telah sembuh seperti biasa dengan keberkatan burdah yang diselimutkan oleh Rasulullah. Untuk mengenag peristiwa itu yang menjadi kenagan indah di dalam hidupnya,lalu Imam al Busairi menamakan qasidah yang dikarangnya itu dengan nama al burdah yaang bermakna selendang.
Telah berkata Syeikh Hasan al 'Adawi di dalam kitabnya,A Nafahat al Syazuliah fi Syarhi al Burdah Busairiah:
Disebutkan bahawa Imam al Busairi tidak pernah memberitahu mimpinya itu kepada sesiapa pun. Sehinggalah pada suatu hari,beliau keluar dari rumahnya. Di dalam perjalanannya,datang seorang lelaki yang soleh menemuinya dan berkata padanya,Wahai Syeikh! Bawakanlah kepadaku qasidah al Burdah yang telah engkau karangkan untuk Rasulullah.Imam al Busairi amat terkejut dengan kata-kata lelaki soleh tersebut lantas beliau pun bertanya,"Dari manakah engkau mengetahui Qasidah al Burdah yang telah aku karang ini? Aku tidak pernah menceritakan atau memberitahu kepada sesiapa pun sebelum ini!.
Berkata lelaki soleh tersebut,"Demi Allah! Sesungguhnya malam tadi aku telah bermimpi melihat Rasulullah didendangkan dan dialunkan dengan qasidah yang cukup indah dan hebat. Aku melihat wajah Rasulullah begitu gembira dan menyukai qasidah tersebut. Selepas itu Rasulullah memakaikan pakaiannya kepada orang yang mengarang qasidah tersebut. Maka aku dpati engkaulah orangnya dalam mimpiku ini".
Diriwayatkan lagi,ketika Imam al Busairi menulis qasidah al Burdah ini,beliau telah membacakan syair di bait ke-51 yang bermaksud"KEMUNCAK PENGETAHUAN MEREKA TENTANG DIRINYA,MEREKA HANYA MENGATAKAN BAHAWA RASULULLAH ITU MANUSIA BIASA"
Lidah Imam al Busairi kelu dan tidak dapt menyambung syair berikutnya kerana berasa tidak beradab dalam mengungkapkan kalimah itu untuk nabi.
MAka malamnya,Imam al Busairi bermimpi bertemu Rasulullah. Lalu Nabi menyambung akan bait qasidah itu dengan kalimah yang bermaksud"SESUNGGUHNYA BAGINDA ADALAH MERUPAKAN SEBAIK-BAIK SEMUA CIPTAAN ALLAH"
ITULAH KEMULIAAN ORANG-ORANG YANG MENCINTAI ALLAH DAN RASULNYA
Nama beliau adalah Al Imam,al 'Alim, Sayyid al Muddah,Abu Abdullah Syarafuddin Muhammad ibn Sa'id ibn Hammad ibn Muhsan ibn Abdullah ibn Sofhaji ibn Hilal ibn Hilal ai Sonhaji al Busairi al Syazuli radhiallahu 'anhu.
Imam al Busairi telah dilahirkan di daerah Dalas,Mesir pada awal bulan syawal tahun 608 Hijrah bersamaan 1212 Masihi. Beliau masyhur dengan panggilan al busairi kerana beliau dibesarkan di Bushir. Keluarganya berasal dari keturunan yang cukup mulia di negera maghribi.
PERJALANAN HIDUP
Sejak kecil lagi Imam Busairi telah dibimbing oleh ayahnya sendiri dalam bidang bahasa arab dan pelbagai disiplin ilmu pengetahuan,sehingga beliau menjadi seorang yang amat 'alim.Beliau telah menghafaz Al Quran,matan-matan ilmu,ahli khat yang mahir,Hadith nabi dan berguru dengan ulama' ulama' yang terkenal dan hebat di zamannya.
Imam al Busairi amat mahir serta pakar dalm ilmu syair dan balaghah sehigga dapt mengalahkan para tokoh syair yang terhebat dan pakar pada zamannya.
Imam al Busairi turut manyambung pengajiannya di Jami' al Azhar. Di sana beliau menuntut pelbagai ilmu islam,terutamanya dalam bidang kesusasteraan dan Ilmu Hisab. Kehebatannya dalam penulisan dan syair-syairnya menyebabkan beliau amat disanjungai oleh masyarakat dan disayangi para pegawai serta pemerintah negeri.
Penyair yang hebat ini pernah dilantik menjadi pegawai tinggi dalam Kementerian Percukaian di daerah Biblis,semasa pemerintahan Kerajaan Mamalik. Selepas itu,Imam alBusairi mengundurkan diri daripada jawatan tersebut dan mengambil keputusan mengosongkan diri dari perkara-perkara yang melibatkan seperti pangkat,kakayaan ,kemegahan,kemewahan dan hal-hal keduniaan.
Pada permulaannya,Imam al Busairi amat dekat dan mendapat kedudukan yang istimewa daripada raja-raja dan mendapat sambutan yang baik dari kalangan mereka. Beliau banyak mengarang syair-syair memuji raja dan para pemerintah.Tapi,tidak lama kemudian Imam al Busairi memutuskan hubungan dengan dunia mereka dan menceburi dalam dunia tasawwuf di bawah bimbingan guru tarbiahnya Sayyid Abu 'Abbas al Mursi. Di bawah pentarbiahan gurunya ini,Imam al Busairi telah mendpat ilmu yang sungguh bermanfaat. Ini kerana Sayyid Abu Abbas banyak mengajarnya jalan untuk mengenal Allah.
Ali al Mubarak dalm tulisannya,bahawa Imam al Busairi dan Ibnu 'Atoillah al Sakandari kedua-duanya adalah merupakan anak murid Sayyid Abu Abbas al Mursi. Allah telah mengurniakan kepada Imam al Busairi lidah yang fasih dalam memuji nabi,manakala Syiekh Ibnu 'Atoillah al Sakandari pula diberi Allah kelebihan menjadi ahli hikmah yang luas ilmunya untuk mengajar manusia mengenal Pencipta mereka.
Kecintaan Imam al Busairi terhadap Rasulullah tersangatlah tinggi dan hebat. Beliau sentiasa memuji dan tidak pernah lupa mengingati Rasulullah dalam setiap masa,detik dan waktu. Ini menyebabkan beliau sering bermimpi melihat nabi dalam tidurnya.
SEJARAH QASIDAH AL BURDAH
IMAM AL BUSAIRI RADHIALLAHU 'ANHU
Pada permulaannya,Imam al Busairi telah ditimpa penyakit lumpuh separuh badan. Pelbagai usaha dan ikhtiar telah dilakukan untuk mengubatinya,tetapi penyakitnya masih juga tidak sembuh. Para tabib yang pakar dan doktor yang hebat-hebat juga telah berputus asa merawatinya.
Dalam keadaan lumpuh separuh badan itu,timbul ilham di fikiran Imam al Busairi untuk menulis sebuah qasidah memuji Rasulullah .Walaupun badannya masih lagi lemah,namun di sudut hatinya masih mekar bersemangat lagi berkobar kobar dalam melakarkan sebuah qasidah yang teristimewanya untuk nabi.
Dengan hati yang dipenuhi dengan kedalaman kasih sayang serta diiringi kerinduan yang tinggi terhadap Rasulullah,beliau pun melakarkan qasidahnya satu rangkap demi satu rangkap sehingga selesai 161 bait syair. Semas menulis qasidah tersebut,beliau berharap serta berdoa semoga dengan keberkatan memuji nabi,penyakitnya yang sukar untuk diubati itu,mudah-mudahan akan disembuhkan oleh Allah Taala.
Sebaik sahaja beliau selesai menulis qasidah itu,Imam al Busairi terus tertidur dan bermimpi melihat Rasulullah. Di dalam mimpinya,beliau melihat Rasulullah datang menziarahinya dan mnyapu tangannya yang mulia ke atas Ima al Busairi serta menyelimuti seluruh badannya dengan sehelai selendang (burdah).
Sebaik sahaja badan Imam al Busairi selesai diselimuti,lantas beliau terjaga dari tidurnya.Imam al Busairi mendapati penyakit lumpuhnya telah sembuh seperti biasa dengan keberkatan burdah yang diselimutkan oleh Rasulullah. Untuk mengenag peristiwa itu yang menjadi kenagan indah di dalam hidupnya,lalu Imam al Busairi menamakan qasidah yang dikarangnya itu dengan nama al burdah yaang bermakna selendang.
Telah berkata Syeikh Hasan al 'Adawi di dalam kitabnya,A Nafahat al Syazuliah fi Syarhi al Burdah Busairiah:
Disebutkan bahawa Imam al Busairi tidak pernah memberitahu mimpinya itu kepada sesiapa pun. Sehinggalah pada suatu hari,beliau keluar dari rumahnya. Di dalam perjalanannya,datang seorang lelaki yang soleh menemuinya dan berkata padanya,Wahai Syeikh! Bawakanlah kepadaku qasidah al Burdah yang telah engkau karangkan untuk Rasulullah.Imam al Busairi amat terkejut dengan kata-kata lelaki soleh tersebut lantas beliau pun bertanya,"Dari manakah engkau mengetahui Qasidah al Burdah yang telah aku karang ini? Aku tidak pernah menceritakan atau memberitahu kepada sesiapa pun sebelum ini!.
Berkata lelaki soleh tersebut,"Demi Allah! Sesungguhnya malam tadi aku telah bermimpi melihat Rasulullah didendangkan dan dialunkan dengan qasidah yang cukup indah dan hebat. Aku melihat wajah Rasulullah begitu gembira dan menyukai qasidah tersebut. Selepas itu Rasulullah memakaikan pakaiannya kepada orang yang mengarang qasidah tersebut. Maka aku dpati engkaulah orangnya dalam mimpiku ini".
Diriwayatkan lagi,ketika Imam al Busairi menulis qasidah al Burdah ini,beliau telah membacakan syair di bait ke-51 yang bermaksud"KEMUNCAK PENGETAHUAN MEREKA TENTANG DIRINYA,MEREKA HANYA MENGATAKAN BAHAWA RASULULLAH ITU MANUSIA BIASA"
Lidah Imam al Busairi kelu dan tidak dapt menyambung syair berikutnya kerana berasa tidak beradab dalam mengungkapkan kalimah itu untuk nabi.
MAka malamnya,Imam al Busairi bermimpi bertemu Rasulullah. Lalu Nabi menyambung akan bait qasidah itu dengan kalimah yang bermaksud"SESUNGGUHNYA BAGINDA ADALAH MERUPAKAN SEBAIK-BAIK SEMUA CIPTAAN ALLAH"
ITULAH KEMULIAAN ORANG-ORANG YANG MENCINTAI ALLAH DAN RASULNYA
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Followers
Labels
- Adaptasi buku"Wahai Puteriku" oleh Ali Tanthawi (1)
- bersambung.... (3)
- Hayyu Sabi' (1)
- kaherah (1)
- Lambat post... (1)
- MESIR. (1)
- sambungan... (1)
- UTUSAN MALAYSIA. (1)
No comments:
Post a Comment